Statut Stowarzyszenia
GRUBNO – SZKOŁA BEZ GRANIC
I. Postanowienia ogólne
§ 1
1. Stowarzyszenie GRUBNO – SZKOŁA BEZ GRANIC zwane dalej „Stowarzyszeniem”, wspierające rozwój Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Zawodowego im. Ignacego Łyskowskiego w Grubnie, zwany dalej „szkołą” jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych posiadającym osobowość prawną i działającym na mocy Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. 2019 Nr 713, z 2020 r. poz. 695, 1086), Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. 2003 Nr 96, poz. 873 ze zm.) oraz niniejszego Statutu.
2. Nazwa Stowarzyszenia jest prawnie zastrzeżona.
3. Siedzibą Stowarzyszenia jest Zespół Szkół Centrum Kształcenia Zawodowego im. Ignacego Łyskowskiego w Grubnie, działający na terenie gminy Stolno w powiecie chełmińskim, adres: Grubno 56, 86-212 Stolno.
4. Terenem działalności Stowarzyszenia jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej.
5. Do realizacji celów statutowych Stowarzyszenie może prowadzić działalność także poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
6. Stowarzyszenie, po jego zarejestrowaniu, nabywa osobowość prawną.
7. Stowarzyszenie powołuje się na czas nieokreślony.
§ 2
1. Działalność Stowarzyszenia opiera się na społecznej pracy swoich członków.
2. Do prowadzenia swych spraw Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników.
3. Stowarzyszenie może być członkiem innych organizacji krajowych i zagranicznych powołanych do realizacji tych samych lub podobnych celów statutowych.
§ 3
1. Znaki i symbole Stowarzyszenia mogą być używane przez władze, członków oraz inne osoby prawne i fizyczne a także jednostki organizacyjne wyłącznie w sposób i na zasadach określonych przez Zarząd Stowarzyszenia.
2. Stowarzyszenie jest uprawnione do używania pieczęci.
II. Cele Stowarzyszenia i sposoby ich realizacji
§ 4
1. Stowarzyszenie powołuje się w trosce o wspieranie działalności statutowej oraz wszelkich przedsięwzięć związanych z wszechstronnym i zrównoważonym rozwojem Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Zawodowego im. Ignacego Łyskowskiego w Grubnie.
2. Celem Stowarzyszenia jest:
1) wspieranie działań promujących szkołę i popularyzacja historii szkoły,
2) wyrównywanie szans edukacyjnych młodzieży,
3) tworzenie lokalnych systemów stypendialnych,
4) współudział w rozwoju bazy materialnej szkoły, w tworzeniu lepszych warunków do pracy dydaktyczno-wychowawczej,
5) wspieranie aktywnego uczestnictwa szkoły w działalności na rzecz środowiska lokalnego,
6) działalność charytatywna,
7) rozwijania współpracy międzynarodowej,
8) promocja i organizacja wolontariatu,
9) rozwój kultury fizycznej, sportu i turystyki,
10) działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży,
11) pomoc społeczna, w tym pomoc pracownikom szkoły, uczniom i ich rodzinom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób,
12) działalność na rzecz integracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym,
13) promocja aktywności zawodowej i podnoszenie kwalifikacji kadry szkoły poprzez organizowania szkoleń dla pracowników,
14) promocja rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa oraz upowszechnianie i ochrona praw dziecka,
15) podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej,
16) podejmowanie działań na rzecz wyrównywania szans i wspierania osób wykluczonych
w tym osób niepełnosprawnych oraz w wieku emerytalnym,
17) rozwój kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego,
18) działalność na rzecz ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego,
19) przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym.
§ 5
1. Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
1) współdziałanie z władzami, instytucjami oraz organizacjami pokrewnymi, a także stowarzyszeniami krajowymi i zagranicznymi,
2) współpracę z partnerami społeczno-gospodarczymi i publicznymi, wspieranie partnerstwa publiczno-prywatnego,
3) udzielanie pomocy materialnej potrzebującym pracownikom i uczniom szkoły,
4) planowanie i organizowanie pozalekcyjnego życia młodzieży w oparciu o możliwości bazowe szkoły,
5) organizowanie działalności oświatowej, kulturalnej i sportowej ze szczególnym uwzględnieniem funkcji zdrowotnych i przeciwdziałania wszelkiej patologii społecznej,
6) angażowanie młodzieży do wielu form aktywności, dostosowanych do wieku i zainteresowań związanych z różnymi dziedzinami nauki, kultury i sportu,
7) prowadzenie działalności informacyjnej, promocyjnej, szkoleniowej, badawczej i wydawniczej służącej realizacji celów statutowych,
8) prowadzenie działań popularyzujących osiągnięcia szkoły i jej wychowanków,
9) inspirowanie, aktywizowanie i integrowanie mieszkańców powiatu chełmińskiego i miasta Chełmna na rzecz wszechstronnego rozwoju szkoły i środowiska lokalnego,
10) podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej, w tym działania na rzecz zachowania i rozwoju lokalnej tożsamości, tradycji i obyczajów,
11) podejmowanie i wspieranie działań promujących rozwój turystyki i agroturystyki,
12) podejmowanie innych form zgodnych z przyjętymi przedsięwzięciami, jakie okażą się celowe dla realizacji statutowej działalności.
§ 6
1. Stowarzyszenie w obszarze zadań statutowych może prowadzić odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego.
2. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, na ogólnych zasadach określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych.
3. Zakres prowadzonej działalności odpłatnej pożytku publicznego określa każdorazowo uchwała Zarządu lub Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia.
4. Stowarzyszenie nadwyżkę przychodów nad kosztami przeznacza na działalność, o której mowa w pkt.1.
III. Członkowie Stowarzyszenia, ich prawa i obowiązki
§ 7
1.Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne.
2.Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenia.
§ 8
1. Stowarzyszenie zrzesza członków:
1) zwyczajnych,
2) wspierających,
3) honorowych.
§ 9
1. Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być każda osoba fizyczna mająca pełną zdolność do czynności prawnych, nie pozbawiona praw publicznych, będąca obywatelem polskim lub cudzoziemcem, która złoży wypełnioną deklarację członkowską i zostanie przyjęta przez Zarząd
w poczet członków Stowarzyszenia.
2. Przyjęcia w poczet członków Stowarzyszenia dokonuje Zarząd uchwałą podjętą w ciągu jednego miesiąca od daty złożenia deklaracji członkowskiej, zawierającą rekomendację co najmniej dwóch członków zwyczajnych.
3. Osoba zainteresowana powinna być zawiadomiona o przyjęciu w poczet członków Stowarzyszenia w terminie 14 dni od daty podjęcia przez Zarząd uchwały w tym zakresie.
4. W przypadku odmowy przyjęcia w poczet członków Stowarzyszenia, osoba zainteresowana ma prawo złożyć w terminie 14 dni od daty doręczenia jej uchwały Zarządu (dotyczącej odmowy przyjęcia w poczet członków Stowarzyszenia) odwołanie do Walnego Zebrania Stowarzyszenia.
Odwołanie składa się za pośrednictwem Zarządu. Walne Zebranie Stowarzyszenia rozpatruje odwołanie na najbliższym zgromadzeniu (posiedzeniu). Decyzja Walnego Zebrania w przedmiotowej sprawie jest ostateczna.
5. Osoby nieletnie, które ukończyły 16 lat mogą być członkami Stowarzyszenia za zgodą ich prawnych opiekunów. Do ukończenia szkoły ponadpodstawowej są one zwolnione ze składek członkowskich. Nie posiadają jednak czynnego i biernego prawa wyborczego do ukończenia 18 roku życia.
6. Członkowie zwyczajni mają prawo:
1) wybierać i być wybieranym do władz Stowarzyszenia (czynne i bierne prawo wyborcze),
2) uczestniczyć z głosem stanowiącym w Walnym Zebraniu Stowarzyszenia,
3) zaskarżać do Walnego zebrania członków uchwały Zarządu Stowarzyszenia
o skreśleniu z listy członków,
4) zgłaszać wnioski i postulaty, opinie dotyczące działalności Stowarzyszenia,
5) brać udział w pracach, zebraniach i innych przedsięwzięciach Stowarzyszenia.
7. Członkowie zwyczajni Stowarzyszenia są zobowiązani:
1) aktywnie uczestniczyć w realizacji celów statutowych Stowarzyszenia,
2) przestrzegać postanowień statutu, regulaminów oraz uchwał władz Stowarzyszenia,
3) regularnie i terminowo opłacać składki członkowskie i inne świadczenia na rzecz Stowarzyszenia.
§ 10
1. Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna lub prawna zainteresowana działalnością Stowarzyszenia oraz akceptująca jego cele i założenia, która zadeklaruje na rzecz Stowarzyszenia pomoc finansową, rzeczową lub intelektualną. Członków wspierających na podstawie pisemnej deklaracji przyjmuje w drodze uchwały Zarząd.
2. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenie i działa w ramach Stowarzyszenia za pośrednictwem swojego przedstawiciela.
3. Członek wspierający, z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego posiada inne prawa członka zwyczajnego.
4. Członek wspierający posiada obowiązki określone w § 6 ust. 7 pkt. 2) i 3).
§ 11
1. Członkiem honorowym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna szczególnie zasłużona dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenia.
2. Godność członka honorowego nadaje Walne Zebranie na wniosek Zarządu Stowarzyszenia.
3. Członek honorowy posiada wszystkie prawa i obowiązki członka zwyczajnego Stowarzyszenia z wyjątkiem obowiązku określonego w §6 ust. 7 pkt. 3).
§ 12
1. Utrata członkostwa w Stowarzyszeniu następuje na skutek:
1) dobrowolnego wystąpienie członka ze Stowarzyszenia zgłoszonego pisemnie do Zarządu,
2) skreślenia z listy członków Stowarzyszenia dokonanego uchwałą Zarządu z powodu nieopłacania składek członkowskich przez okres co najmniej 6 miesięcy,
3) wykluczenie członka ze Stowarzyszenia na podstawie uchwały Zarządu z powodu nieprzestrzegania postanowień statutu, regulaminów oraz uchwał władz Stowarzyszenia,
4) pozbawienia osoby fizycznej praw publicznych na podstawie prawomocnego wyroku sądowego,
5) śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego,
6) osoba skreślona lub wykluczona ma prawo wniesienia odwołania do Walnego Zebrania Członków za pośrednictwem Zarządu w terminie 30 dni od daty doręczenia stosownej uchwały,
7) w przypadku określonym w ust. 1 pkt.2), 3) i 4), orzeka Zarząd podając przyczyny skreślenia lub wykluczenia,
8) do osób, którym odmówiono prawa członkostwa stosuje się odpowiednio zasady określone w pkt. 6).
2. Od uchwał Zarządu w sprawie skreślenia lub wykluczenia z listy członków (utraty członkostwa) przysługuje członkom Stowarzyszenia odwołanie do Walnego Zebrania, które należy wnieść w terminie 14-dni od daty otrzymania (doręczenia) powyższej uchwały na piśmie. Odwołanie składa się za pośrednictwem Zarządu. Walne Zebranie Stowarzyszenia rozpatruje odwołanie na najbliższym zgromadzeniu (posiedzeniu). Decyzja walnego zebrania w przedmiotowej sprawie jest ostateczna.
IV. Władze Stowarzyszenia oraz ich kompetencje
§ 13
1. Władzami Stowarzyszenia są:
1) Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia, zwane w statucie „Walnym Zebraniem”,
2) Zarząd Stowarzyszenia, zwany w statucie „Zarządem”,
3) Komisja Rewizyjna.
2. Kadencja Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia trwa trzy lata. Kadencja dotychczasowego Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej wygasa z chwilą podjęcia przez Walne Zebranie uchwały o powołanie Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej na nową kadencję.
3. W przypadku ustąpienia, odwołania lub śmierci członka Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej w trakcie trwania kadencji skład osobowy tych władz Stowarzyszenia jest uzupełniany poprzez przeprowadzenie wyborów uzupełniających na wakujące stanowisko.
§ 14
1. Walne Zebranie jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
2. Walne Zebranie może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
3. W Walnym Zebraniu Członków biorą udział:
1) z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni,
2) z głosem doradczym – członkowie wspierający i członkowie honorowi.
§ 15
1. Zwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd raz w roku jako sprawozdawcze i co trzy lata jako sprawozdawczo-wyborcze.
2. Walne Zebranie Członków obraduje według uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
3. Obradami Walnego Zebrania Członków kieruje Prezydium w składzie: przewodniczący, sekretarz, członkowie w liczbie od 3 do 5.
4. Prezydium Walnego Zebrania wybierane jest w głosowaniu jawnym, bezwzględną większością obecnych na Zebraniu Członków Stowarzyszenia.
5. Członek ustępujących władz nie może wejść w skład Prezydium Walnego Zebrania Członków.
6. O miejscu, terminie i porządku obrad Walnego Zebrania Członków Zarząd powiadamia członków co najmniej na 14 dni przed terminem zebrania.
§ 16
1. Nadzwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd:
1) z własnej inicjatywy,
2) na żądanie Komisji Rewizyjnej.
3) na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
2. Nadzwyczajne Walne Zebranie powinno być zwołane w terminie jednego miesiąca od daty zgłoszenia wniosku (1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia) lub żądania (Komisji Rewizyjnej) i obradować nad sprawami, dla których zostało zwołane.
3. Jeżeli członkowie władz Stowarzyszenia wyrazili zgodę w formie dokumentowej, głosowanie poza posiedzeniem władz Stowarzyszenia może odbywać się z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, z zastosowaniem odpowiednich przepisów z rozdziału 2 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. 2019 Nr 713, z 2020 r. poz. 695, 1086).
§ 17
1. Uchwały Walnego Zebrania zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, w obecności co najmniej połowy (1/2) ogólnej liczby członków Stowarzyszenia uprawnionych do głosowania (quorum).
2. Wybory do Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej odbywają się w głosowaniu tajnym.
3. W przypadku braku quorum (co najmniej połowy (1/2) ogólnej liczby członków Stowarzyszenia uprawnionych do głosowania) Zarząd zwołuje Walne Zebranie (drugie), obejmujące ten sam porządek obrad w drugim terminie wyznaczanym w tym samym dniu 30 minut później, niż pierwszy termin. Tak zwołane Walne Zebranie jest ważne bez względu na ilość obecnych Członków Stowarzyszenia uprawnionych do głosowania.
§ 18
1. Do kompetencji Walnego Zebrania należy:
1) uchwalenie statutu i jego zmian,
2) uchwalenie regulaminów władz Stowarzyszenia,
3) wybór i odwołanie członków władz Stowarzyszenia,
4) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Stowarzyszenia,
5) ustalanie wysokości składek członkowskich,
6) podejmowanie decyzji w sprawie nabycia lub zbycia majątku nieruchomego,
7) nadawanie godności członka honorowego Stowarzyszenia,
8) podejmowanie decyzji w sprawie wysokości kwoty zaciągania zobowiązań w imieniu Stowarzyszenia przez Zarząd,
9) podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,
10) inne, wynikające z niniejszego statutu.
§ 19
1. Zarząd Stowarzyszenia składa się z 2 do 7 członków.
2. Na pierwszym posiedzeniu Zarząd wybiera ze swego grona Prezesa, 1-2 Wiceprezesa, Sekretarza, Skarbnika i 2-3 Członków Zarządu.
3. Uchwały Zarządu zapadają na posiedzeniach, zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków Zarządu. W przypadku równego podziału głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
4. Posiedzenia Zarządu Stowarzyszenia odbywają się nie rzadziej niż raz na kwartał.
5. Posiedzenia Zarządu zwoływane są przez Prezesa.
6. Szczegółowe uprawnienia, organizację pracy określa regulamin Zarządu Stowarzyszenia.
7. Członkowie organu zarządzającego nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe
8. Do kompetencji Zarządu Stowarzyszenia należy:
1) reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
2) kierowanie całokształtem działalności Stowarzyszenia, zgodnie z jego celami statutowymi,
3) zarządzanie majątkiem oraz finansami Stowarzyszenia,
4) sporządzanie i składanie sprawozdań z działalności Stowarzyszenia na Walnym Zebraniu Członków,
5) realizowanie i wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Stowarzyszenia,
6) zwoływanie Walnych Zebrań Stowarzyszenia,
7) uchwalanie planów działalności Stowarzyszenia oraz preliminarzy budżetowych,
8) przyjmowanie, skreślanie i wykluczanie członków Stowarzyszenia,
9) rozpatrywanie i rozstrzyganie sporów pomiędzy członkami związanymi z działalnością Stowarzyszenia,
10) uchwalanie regulaminów przewidzianych w Statucie.
9. Do reprezentowania stowarzyszenia na zewnątrz oraz składania oświadczeń woli w sprawach majątkowych Stowarzyszenia, zawierania umów, zaciągania zobowiązań, udzielania pełnomocnictw w imieniu Stowarzyszenia uprawnionych jest dwóch członków Zarządu działających łącznie.
§ 20
1. Komisja Rewizyjna jest organem Stowarzyszenia powołanym do sprawowania kontroli nad jego działalnością.
2. Komisja Rewizyjna składa się z 3 – 5 członków.
§ 21
1. Komisja Rewizyjna w zakresie wykonywanej kontroli wewnętrznej nie podlega Zarządowi.
2. Członkowie Komisji Rewizyjnej:
1) Nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej.
2) Nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
3) Mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
§ 22
1. Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:
1) Kontrolowanie całokształtu działalności Stowarzyszenia,
2) Występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli,
3) Prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w razie stwierdzenia niewywiązywania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków, a także prawo żądania zwołania posiedzenia Zarządu,
4) Zwołanie Walnego Zebrania Członków w przypadku niezwołania go przez Zarząd w terminie ustalonym statutem,
5) Składanie na Walnym Zebraniu Członków wniosków o udzielenie (lub odmowę udzielenia) absolutorium władzom Stowarzyszenia,
6) Składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków Stowarzyszenia.
§ 23
1. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Stowarzyszenia.
2. Komisja Rewizyjna ma prawo żądania od członków i władz Stowarzyszenia złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw.
V. Majątek Stowarzyszenia i gospodarka finansowa
§ 24
1. Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
§ 25
1. Źródłami powstania majątku Stowarzyszenia:
1) składki członkowskie,
2) darowizny, zapisy i spadki,
3) wpływy z działalności statutowej Stowarzyszenia (dochody z własnej działalności, dochody z majątku Stowarzyszenia),
4) dotacje.
2. Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie zobowiązującymi przepisami.
§ 26
1. Prowadzona przez Stowarzyszenie działalność bezwzględnie nie obejmuje:
1) Udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem stowarzyszenia w stosunku do jego członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy stowarzyszenia pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”.
2) Przekazywania majątku Stowarzyszenia na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
3) Wykorzystania majątku Stowarzyszenia na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Stowarzyszenia.
4) Zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji członkowie jej organów lub pracownicy, oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
VI. Zmiana statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia
§ 27
1. Uchwalenie statutu lub jego zmiana oraz podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia przez Walne Zebranie Członków wymaga kwalifikowanej większości 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
2. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie Członków określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku Stowarzyszenia.
3. W sprawach dotyczących rozwiązania i likwidacji Stowarzyszenia nieuregulowanych w statucie, mają zastosowanie odpowiednie przepisy z rozdziału 5 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. 2019 Nr 713, z 2020 r. poz. 695, 1086). Statut Stowarzyszenia został uchwalony przez Zebranie Założycielskie w dniu 9 listopada 2020 r.